Vad är kunskap??

Jag håller på och skall snart börja skriva en uppsatts i kulturkunskap. Jag undrar om man tänker då man sover? Jag har ibland så fina ider eller funderingar då jag vaknar på morgonen. Idag har jag alltså tänkt på vad kunskap är. Den kultur vi är uppväxta i formar vår syn på värden. Vad vi anser vara rätt och fel, vad vi anser vara rent och smutsigt. Vad vi anser vara tabu. Vad man kan göra och inte, vad man kan säga och hur man skall uppföra sig.

Från början finns det inget. Allt vi kan har vi lärt oss. Vi visste inte vad som anses som äckligt och motbjudande. Hur man skall vara för att vara fin. Vi människor uppför oss egentligen ganska konstigt. Då vi uppfostrar våra barn lär vi dem att sluta bete sig som djur. Sluta bete sig naturligt. Bli kultiverade varelser. Varför det?

Kultur är inget naturligt. Varifrån har den då kommit? Jag tror att människan på nåt sätt har ett behov att dela in både saker och människor i fack. Därför har vi ett språk, så vi skall kunna dela in i olika kategorier. Veta vad som hör ihop, vad som inte hör ihop och vad som inte hör till alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0